Nottebohm Workshop Medieval manuscripts and music in Museum Plantin-Moretus
Tijdens deze hybride workshop stellen Jennifer Awes-Freeman en Louisa Hunter-Bradley het onderzoek voor dat ze het afgelopen jaar voerden tijdens hun verblijf in Antwerpen in het kader van de Nottebohm-beurs.
Jennifer Awes-Freeman vertrekt van een negende-eeuws manuscriptfragment van de vijfde-eeuwse Carmen Paschale van Sedulius om de fysieke en inhoudelijke relatie tussen middeleeuwse manuscripten en vroegmoderne drukwerk in de Officina Plantiniana te bespreken. Aan de hand van manuscriptfragmenten, handgeschreven aantekeningen doorheen en in de marge van teksten en iconoclastische handelingen (waaronder een doorboord manuscript!), gaat ze nader in op haar onderzoek naar de rol van Theodoor Poelman als redacteur in de Officina Plantiniana en de manier waarop hij zich verhield tegenover ‘oude boeken’.
Louisa Hunter-Bradley zal twee onderzoekpistes presenteren. Eerst focust ze zich op de verwerving, provenance en inhoud van een uniek exemplaar van een lang verloren gewaande gedrukte muziekboek van componist Orlando di Lasso, waarin een interessante verzameling heilige motetten door de uitgever Pierre Phalèse zijn samengebracht. Daarna bespreekt ze de rol van de Officina Plantiniana in de verkoop van muziekboeken gebaseerd op de uitgaven van Pierre Phalèse en zijn zoon. De samenwerking die Phalèse de jongere aanging met een handelscontact van Christoffel Plantijn, Jean Bellère, maakte het voor hem immers mogelijk gebruik te maken Plantijns uitgebreide (internationale) distributienetwerk. Tot op heden weten we heel weinig over hoe dergelijke samenwerkingsverbanden werkten, vooral met betrekking tot het uitgeven en verkopen van muziekboeken.
Volg je graag fysiek mee in het Museum Plantin-Moretus? Dan kan je je inschrijven door een mail te sturen naar [email protected]. De plaatsen zijn beperkt tot 30 deelnemers!
Je kan je ook online de workshop volgen door je in te schrijven via de volgende link: https://shorturl.at/d5JW7.