Date

26 Oct 2022
Expiré!

Heure

19:00 - 21:00

Miraeus Lecture: L’illustration livresque et post-livresque du Voyage du Pèlerin de John Bunyan (1678, 1684)

Spreker: Nathalie Collé (Université de Lorraine – Nancy)

26 oktober 2022 om 19u in de Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience in Antwerpen (Hendrik Conscienceplein 4).

Inschrijven kan via deze link.

Abstract
Cette présentation portera sur la vie livresque et post-livresque d’un classique de la littérature anglaise et « bestseller » en son temps, The Pilgrim’s Progress (Le Voyage du pèlerin), de John Bunyan (1628-1688). Publié en 1678, et suivi d’une deuxième partie en 1684, Le Voyage du pèlerin a inspiré de très nombreuses représentations iconographiques, dont les illustrations du livre ne sont en fait qu’un type parmi d’autres. Le corpus iconographique né de ce texte a en effet été à l’origine de ce que j’appelle un corpus post-iconographique, fait d’images non seulement bidimensionnelles mais aussi tridimensionnelles nées du texte et du livre originels puis littéralement sorties de ces matrices : des cartes postales, des vitraux, mais aussi des tapisseries, et des sculptures de différente nature, pour n’en citer que quelques exemples. En retraçant un pan de l’histoire visuelle et matérielle de ce texte, nous nous interrogerons sur la notion même d’illustration, et sur ses liens avec la littérature.

Nathalie Collé is Senior Lecturer in English Studies at the Université de Lorraine in Nancy, France, and director of the research lab IDEA (Interdisciplinarité Dans les Etudes Anglophones, UR 2338, https://idea.univ-lorraine.fr/). The author of a doctoral thesis on the illustrated editions of John Bunyan’s The Pilgrim’s Progress (1678; 1684), she specialises in the illustration of classics of seventeenth- and eighteenth-century English travel literature. The fields covered by her research include book history, print and material culture, reading and reception, text-image relationships, adaptation and intermediality. Her most recent publications include “Wayfaring Images: The Pilgrim’s Pictorial Progress” in The Oxford Handbook of John Bunyan (eds. Michael Davies and W. R. Owens, Oxford University Press, 2018), the “Introduction” to The Pilgrim’s Progress. By John Bunyan. With the Watercolour Illustrations by William Blake published by The Folio Society Ltd in 2020, and “Author-portraits of Milton, Authorship, and Canonization” in Global Milton and Visual Art (eds. Angelica Duran and Mario Murgia, Lexington Books, 2021). She has recently completed a monograph on Literary Afterlives: Illustration, Adaptation and Intermediality and is planning on co-editing, with Mario Muriga (Universidad National Autonoma de Mexico), a volume on Global Bunyan and Visual Art. She is the co-founder of the international research network Illustr4tio, and the co-founder, co-director and co-editor of Book Practices & Textual Itineraries, a book collection devoted to book history, textual scholarship and illustration studies published at the Presses Universitaires de Nancy – Éditions Universitaires de Lorraine since 2011.

Laisser un commentaire