De Gulden Passer

Categories

Copyright 2021 - Vereniging van Antwerpse Bibliofielen

Proclaimer:
Wij zijn wel degelijk voor 100% verantwoordelijk voor al de inhoud van deze website.
Maar: missen is menselijk (en soms ook omgekeerd).
Indien er -onbedoeld dus- onjuiste of onvolledige informatie op deze pagina zou staan, vernemen we dat graag.
Zodat we er meteen wat aan kunnen verhelpen. Stuur even een mailtje.
Dank voor de medewerking!

Datum

06 dec 2024
Nu bezig...

Foliodag. De toekomst van onze culturele tijdschriften

Ben jij geïnteresseerd in de culturele wereld en wil je meer weten over de toekomst van onze geliefde tijdschriften? Kom dan naar de Foliodag! Trendwatcher Herman Konings neemt ons met zijn keynote op sleeptouw naar de toekomst. Chris van Gils brengt een gesprek over duurzaamheid met haar mee; stap voor stap richting een sterk verhaal.

Maar ook andere experts en professionals brengen hun inzichten over de productie, het beheer en de distributie van tijdschriften. Hoe promoot je je tijdschrift? Op wat voor inhoud zitten lezers eigenlijk te wachten en vooral; hoe kom je daarachter? Wat met je archieven? Waar zitten er nog financieringsmogelijkheden?

We delen informatie tijdens netwerkmomenten en gaan aan de slag in kleine workshops rond specifieke thema’s in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg. Bekijk het hele programma hieronder.

Ontdek de toekomst van onze culturele tijdschriften tijdens de Foliodag – een must voor liefhebbers van kunst, literatuur en geschiedenis!

Bekend trendwatcher Herman Konings onderzoekt de toekomst van de tijdschriften in het tijdperk van het Syncto. Welke trends ziet hij en welke voorspellingen gaat hij maken? ‘De toekomst van tijdschriften; trends en voorspellingen’ luidt de titel van zijn keynote. Schrijf je in en hoor het van hemzelf.

Chris van Gils pakt voor ons duurzaamheidscommunicatie vast. Van Gils is een ervaren contentstrateeg en eigenaar van ContentMoon, een studio die zich richt op strategische en duurzame contentmarketing. Haar visie kijkt naar de rol van marketing en communicatie in duurzame transitie. Hoe vang je langdurig de aandacht van je publiek?

Programma

9.30: verwelkoming en aanmelding aan de ingang van KVS.
Onthaal met koffie, thee, koffiekoekje in de BAR.

10.15 – 11.15 uur: Folioforum Live (opgelet: enkel voor Folio-leden).

Keuze uit drie workshops:
1) ‘Magazines & de centen’ over adverteren en alternatieve financieringsmogelijkheden door Natalie Braine;
2) ‘Digitaliseren & archiveren’ door Claïs Lemmens. De leden van Folio wisselen hun ‘good and bad practices’ uit. Wat is jouw ervaring?;
of
3) Peter Wouters loodst je door de mogelijkheden van oud materiaal en stock.

11 uur: tweede onthaal voor zij die nu aansluiten.

11.15: keynote Herman Konings ‘De toekomst van tijdschriften; trends en voorspellingen’. Konings houdt de toekomst van onze culturele tijdschriften tegen het licht. Welke trends zijn er te zien? Wat denkt hij dat er te komen staat? Waar moeten we waakzaam voor zijn?

12 uur: lunch (mét verjaardagstaart, we zijn tenslotte jarig).

13 uur: eerste ronde denken, delen, doen.

Keuze uit drie workshops:
1) Duurzaamheidscommunicatie door Chris van Gils;
2) Over abonneewerking en verzending (denk Idecom en Bpost) door Peter Wouters;
of
3) ‘Nieuwe fiscaliteitsregels’ door Carlo Van Baelen.

14.30 uur: pauze met koffie, thee en netwerking.

15 uur: tweede ronde denken, delen, doen.

Keuze uit twee workshops:
1) Contentmarketing door Natalie Braine. HeroHubHygiene? Atomiseren? Wat? Precies. Natalie brengt een introductie op contentmarketing. Wat is het? Hoe zet je je inhoud in de kijker? Hoe vang je meer bereik? En dus meer lezers?;
of
2) ‘Lezersonderzoek: hoe pak je het aan?’ door Peter Wouters. Wat wil de lezer en hoe kom je erachter? OKV deed onderzoek naar hoe de lezer zijn inhoud en vorm ervaart, en Peter deelt wat er uit deze oefening te leren valt.

15.45 uur: derde ronde denken, delen, doen.

Keuze uit twee workshops:
1) Contentmarketing door Natalie Braine. HeroHubHygiene? Atomiseren? Wat? Precies. Natalie brengt een introductie op contentmarketing. Wat is het? Hoe zet je je inhoud in de kijker? Hoe vang je meer bereik? En dus meer lezers?;
of
2) ‘Lezersonderzoek: hoe pak je het aan?’ door Peter Wouters. Wat wil de lezer en hoe kom je erachter? OKV deed onderzoek naar hoe de lezer zijn inhoud en vorm ervaart, en Peter deelt wat er uit deze oefening te leren valt.

16.30 uur: voorzien einde.